onsdag 27 januari 2010

Nu börjar det kännas att det närmar sig!



Det känns just nu som att man försöker lära sig att jonglera men har jätteuselt bollsinne.
Sen för att göra det extra svårt så använder man 25 bollar samtidigt.
Hur går det?? Så där...

Det händer mängder av saker hela tiden och man dras mellan att titta på repetioner och att få sina skulpturer och formar färdiga. Man vill båda men om inte formarna blir klara blir det inga masker och det är fakta!

Jag har arbetat som maskör i 20 år men aldrig gjort så här mycket mask i en enda föreställning förr. Det är helt hysteriskt mycket att göra och februari kommer att bli mycket övertid.

Munkaveln som jag haft på mig får med tillstånd nu släppas lite och jag får säga vad mina bilder föreställer. Skönt för det var tråkigt att säga "får inte säga..."
Ni som besöker oss här på bloggen msåte ju få nåt extra!

På några av de äldre blogg bilderna ser ni en flintskallig människa. Detta är en hämndgudinna som scenen kommer att krylla av i sista akten när de kryper upp ur marken för att döma Orestes och Elektra. Mysigt!

På den här bilden ser ni de första utkasten av Orestes maskering i första akten innan han visar vem han är (topp höger) och en grov skiss på Guden Apollon som kommer att bli helt omänsklig och lite alien lik (topp mitten).

I mitten till höger ser ni min kollega Linda Bill som skulpterar på Eriks Orestes maskering.

Center ser ni mig som provar Budbärarens avhuggna arm som jag byggt.
Utan kostymen ser den ut som en stor skinkstek men med kostymen som Lisa Hjerten designat och Magdalena Nilsson med team sytt upp funkade den underbart!
Det var härligt att få se allt tillsammans!

Sen nere till höger ser ni en uppkladdning av en skulptur som jag nu kan stryka!
Hurra nåt togs bort och det gör lite möjligare att hinna med allt som måste vara klart om en månad när vi har första mask repetitionen. Men än känns det långt borta.....

Igår och idag så har vi suttit med Lars Norén och haft enskilda masksamtal med alla skådespelare och det har känts så skönt att få höra vad alla haft att säga och samtidigt få presentera vad man själv tänker. Ibland har jag tänkt rätt andra gånger har jag varit käpprätt åt, ni vet.
Men det har varit kreativa samtal och även om det är fyra timmar sen det sista mötet avslutades så är jag fortfarande uppe i varv och det snurrar i huvudet.

På fredag ska jag ta en liten paus och åka på maskmässa i London för att se om jag hittar några nya härliga material som jag kan använda i pjäsen. Se lite roliga föreläsningar och nån oskyldig pilsner på kvällen går nog inte att undvika.
Nåväl, nästa vecka hörs vi igen med ny inspiration och fördubblad arbetsvilja efter mässan!

Lars Carlsson
Mask och Perukavdelningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar